Egyéni vállalkozást indítanál? Mutatjuk, mire figyelj!

Egyéni vállalkozást indítani első körben úgy tűnhet, hogy egyszerű történet. Azonban számos tényezőre figyelni kell, és az, hogy nyilvántartásba vesznek, nem jelenti azt, hogy készen is vagy. Mutatjuk, mi mindent kell megtenned ahhoz, hogy vállalkozásod indítása 100%-os legyen.

1. Nyilvántartásba vétel

Ez az egész folyamat nulladik lépése. A nyilvántartásba vételt a Webes Ügysegéden tudod elindítani és végig vinni.

A folyamat több lépésből áll, melynek során számos döntést kell meghoznod. Ilyenek például:

  • Székhely: fontos, hogy ha nem saját tulajdonú ingatlanba szeretnéd bejegyezni a vállalkozást, rendelkezned kell az ingatlan tulajdonosa(i) által aláírt nyilatkozattal, amelyben áldásukat adják arra, hogy ott legyen a vállalkozásod székhelye. Ezen felül igénybe vehetsz székhelyszolgáltatót is.
  • Tevékenység: ki kell választanod, hogy mi lesz a főtevékenységed, és milyen további tevékenységeket szeretnél folytatni. 
  • ÁFA: el kell döntened, hogy alanyi mentességet szeretnél választani vagy az általános szabályok szerinti ÁFA-alany szeretnél-e lenni (ezen túl még számos egyéb választás lehetséges, de most a két leglényegesebbet emeltük ki). Fontos tudni, hogy ha alanyi mentes vagy, akkor a vállalkozásod érdekében felmerült költségek ÁFA-tartalmát nem fogod tudni visszaigényelni, ilyenkor a levonási jog nem él.
  • Árfolyam: ha vannak külföldi partnereid, akkor választanod kell, hogy az Európai Központi Bank vagy a Magyar Nemzeti Bank által közzétett árfolyamokat alkalmazva szeretnéd elszámolni a bevételeidet/költségeidet.
  • Közösségi adószám: ugyancsak, ha jó eséllyel külföldi partnernek fogsz terméket értékesíteni vagy szolgáltatást nyújtani, és ez a partner az Európai Közösség valamely tagállamában működik, szükséged lesz közösségi adószámra
  • SZJA/KATA: el kell döntened, hogy az új KATA szabályai szerint vagy az SZJA-törvény rendelkezései szerint szeretnéd-e teljesíteni az adókötelezettségeidet. Ha az SZJA-törvény szerint, akkor még egy döntést meg kell hoznod, ez pedig az, hogy az átalányadózást vagy az általános szabályok szerinti adózást (vállalkozói SZJA) választod.
  • TB szerinti jogállás: nyilatkoznod kell arról, hogy főfoglalkozásúnak, másodfoglalkozásúnak, vagy kiegészítő tevékenységet folytatónak fogsz-e minősülni egyéni vállalkozóként.

A folyamat végén néhány jognyilatkozatot is meg kell tenned. Ha minden rendben ment, akkor a nyilvántartásba vétel ideje nem több, mint néhány másodperc, melynek a végén egy PDF-et kapsz, ez lesz a hivatalos értesítő az egyéni vállalkozás nyilvántartásba vételéről.

2. Kamarai regisztráció

Elméletileg a nyilvántartásba vétel során nyilatkozunk arról, hogy a NAV továbbítsa az adatokat a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara felé. Mi azonban úgy véljük, hogy az a biztos, hogyha ezt a regisztrációt magunk végezzük el.

Ezen a felületen lényegében nagyon hasonló adatokat kell megadni, ehhez nagy segítséget jelent a nyilvántartásba vétel végén megkapott hivatalos értesítő PDF.

A regisztráció végén a kitöltött űrlap elektronikusan beküldhető, de érdemes lementeni magát az elkészült űrlapot is kvázi bizonyítékként.

A kamarai regisztráció végén pedig fontos, hogy ne felejtsd el befizetni a kamarai hozzájárulás összegét (5000 Ft), melyet 2022. január 1-től a 12100011-10639683 számlaszámra kell elutalni, a közlemény rovatban pedig az adószámodat kell feltüntetned.

3. Helyi iparűzési adó hatálya alá való bejelentkezés

Mind közül talán ez az egyik legnehezebb, ugyanis, ha nem budapesti a vállalkozásod székhelye, egy nagyon furcsa rendszerben fogod találni magad. Így amennyiben a vállalkozásod székhelye nem budapesti, az E-önkormányzat portált kell megnyitnod.

Az Ügyfélkapuval történő bejelentkezés után fontos, hogy kiválaszd a vállalkozásod székhelye szerinti önkormányzatot. Ezután pedig új bejelentkezési ügyet kell indítanod, az űrlapot megfelelően ki kell töltened, és itt is nagyon fontos, hogy megfelelő döntéseket hozz, ugyanis a helyi iparűzési adó rendszere is több lehetőséget rejt magában. Átalányadózóként talán a legfontosabb, hogy eldöntsd: az egyszerűsített adóalap-meghatározást vagy az általános szabályok szerinti metódust választod. Az egyszerűsített adóalap-meghatározás képlete a következő:

adóalap = jövedelem * 1,2 * 1%

Fontos, hogy az 1% most szigorúan 2022-re értendő, és maximált érték. Normál esetben a maximum 2% lehet egy önkormányzatnál, de a települések saját határkörben dönthetnek alacsonyabb adókulcsról, illetve kedvezményekről is.

Fontos továbbá, hogy az adó alapjának vagy egy minimumszintje, ez pedig a megszerzett bevétel 80%-a.

Amennyiben nem ezt a metódust választod, úgy az általános szabályok szerint figyelembe kell venni a tárgyévi nettó árbevételedet, több típusú költséget (igénybe vett szolgáltatások, eladott áruk beszerzési értéke, stb.), és az adóalap meghatározása kevésbé lesz egyszerű.

Amennyiben vállalkozásod székhelye budapesti, akkor a HAIR webAdó oldalon tudsz bejelentkezi az adó hatálya alá. Ez egy némileg kiforrottabb, gyorsabb rendszer, de az adatigénye nagyon hasonló, emiatt bővebben nem írunk róla.

+1) Számlázó választása

Miután a fentiekkel teljeskörűen végeztél, fontos, hogy kiválaszd a számodra szimpatikus számlázó programot. Jelenleg három számlázó használata mellett tudsz hozzánk jelentkezni:

Ezek közül a magunk részéről a Billingo-t ajánljuk ár/érték arány tekintetében. A NAV Online Számlát a legkevésbé, tekintettel arra, hogy a felület kezelése, illetve az adatexportok a könyveléshez nem a legmegfelelőbbek.

Ettől függetlenül, ha az első két számlázó valamelyikét választod, úgy fontos, hogy a NAV Online Számla rendszerrel összeköttetést létesíts, hiszen ma már minden számlát lát(nia kell) az adóhatóság(nak). Erre vonatkozóan az egyes platformok szolgálnak megfelelő leírásokkal.

Mint látod, egy vállalkozás elindítása nem csak abból áll, hogy nyilvántartásba vesznek, és önmagában a nyilvántartásba vétel is tartogat számos kockázatot, amelyeket megfelelően kezelni kell. Minden egyes döntés, amit meghozol az induláskor, hatással lesz arra, hogy mikor és mennyi adót kell megfizetned, így érdemes ezeket könyvelővel egyeztetni.

Amennyiben szeretnél egyéni vállalkozóként jövedelemre szert tenni, és már eldöntötted, hogy az átalányadózás mellett teszed le a voksodat, tőlünk is kérhetsz segítséget: írj egy e-mailt a hello@simpletax.hu címre. Ha nem szeretnéd egyedül vállalni a fenti lépéseket, egyszeri díj ellenében segítünk elindítani a vállalkozásod.

Kérjük, hogy mielőtt e-mailt írsz nekünk, nézd meg, hogy milyen paraméterekkel tudunk ügyfeleket fogadni, és ha úgy látod, hogy ezeknek megfelelsz, jelentkezz hozzánk.

A weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb élményt nyújtsa Számodra.  A weboldal használatával elfogadod az Adatvédelmi szabályainkat, Általános szerződési feltételeinket és Süti szabályzatunkat.